torsdag 9 juni 2011

Ännu några dagar på Lesvos

Igår hyrde vi moped under morgonen för att ta oss till the Petrified Forest, som ligger på västkusten av ön. Tog lite längre tid än väntat, vi satt totalt 3 timmar på vespan dit och 3 timmar tillbaka. Det finns bara två av dessa skogar i hela världen, en i USA och en här på Lesvos. Den består utav lava som lagt sig på skogen för 200 miljoner år sedan och förstenats & blivit till fossiler. Riktigt coolt men hur varmt som helst så spenderade mest min tid under ett träd med den ENDA vattenflaskan kvar medan viktor gick runt hela svängen utan vatten OCH skugga. Vi passade på att ge vatten till en kisse där ute. Räddningsaktioner överallt, matar eller ger vatten till typ 5 djur per dag. Så denna sväng skar vi av en petflaska & sparade botten för att fylla på med vatten.

Efter Petrified Forest åkte vi vidare hemåt, skulle egentligen åka ner till Eressou men det blev för lång väg att åka. Vi stannade till i Vatousa för en sen lunch och fortsatte sedan till Petra för att äta middag där på en restaurang som serverar hur goda gyros som helst! Mopedturen denna dag var spännande. Den inehöll bland annat galna uppförs backar i små byar som aldrig verkade ta slut, nästan en påkörning av ko samt åsna ( och också en kattfamilj ). När vi sedan skulle ta bussen hem från Petra så stannade den till i Molivos och busschauffören säger "finish here". Detta betydde att vi var tvungna att gå i mörkret efter vägen 4 km. EN trevlig dag helt enkelt!

Smsade till mamma att vi gick efter vägen halvt vilsna, och tillbaka får jag: "Ta en taxi, de kör fulla efter vägarna" Idag tog vi hennes råd och satte oss i en taxi. Inte ett bättre val. Skulle tippa 50/50 där med dödsskräck. Vi tog oss från Molivos till hotellet på ca 3 minuter. Taxichauffören försökte även lura mig att mitt bälte fungerade och låtsades sätta fast det åt mig. Mig lurar du inte. Trodde jag skulle dö de närmaste  minuterna EFTER att jag fått fast bältet. 2 turister fick nästan slänga sig i buskarna efter vägen då vi kom. 

Idag blev det sol & bad på hotellet för att avsluta kvällen med ett upptappat badkar och sedan middag i Molivos på ett ställe som gör jättegoda pizzor! Har säkert glömt något nu men bilderna säger väl det mesta

Påväg mot Petrified Forest



Molivos



Kikade på gymnastik uppvisning, enda turisterna var vi
Gick med fräscht vatten till hästarna morgon och kväll, köpte också en hink
 

1 kommentar:

  1. Förlåt!
    Trodde en Taxi skulle ge er mer säkerhet,
    men tydligen inte..
    Skönt, att Ni kommit "hela" ur denna färd..

    Love Ya!

    / Mam

    SvaraRadera