torsdag 27 januari 2011

Thailand - ett land daer ingen forstar engelska men ett javligt bra land

En flygresa pa 13 timmar tog slut. Humoret holls uppe med lite snacks och mat som jag inhandlat fore ( detta aer rutin ). Och tur var val det naer jag upptackte att min kare far har sett upp allt batteri pa datorn, och som jag langtade till att fa se lite serier pa flyget. Detta har han alltsa hunnit gora da jag somnade EFTER att ha sett en skrackis med honom ( som han valde och som jag inte ville se ) for att han somnade UNDER filmen. Lite irriterande. Val framme sa begav vi oss till Baengsan med taxi och det visade sig att klockan var 6 pa morgonen naer vi var framme. Det betydde att det blev sova hela dagen. Pa kvallen sa for vi ner pa stan for ett mal mat, det slutade med att vi satt pa en restaurang om man vill alla det sa, som dagtid bedrivs som parkeringsplats for befolkningen. For turister det ser vi inte. Att bestalla in en coca cola aer inte det lattaste for de forstar inte vad vi sager ( har da ocksa provat alla stavelser coke cola coka coca cola ) de har ingen aning. Efter ett aaaaah och en lang tid utan att se servitoren atervande han med en 1,5 liter cola fran 7eleven. Dessa thailandare. Det aer inte bara thailandare vi ser utan ocksa mycket kambodjaner (?) alltsa folk fran Kambodja. Dessa bygger hus for 50 kr per dag alltsa 200 baht. Vi gav de lite vatten idag som jag tror forgyllde deras dag. De ska nu fa vatten varje dag.


Vi bor pa ett inhagnat omrade som heter Mountain View, daer alla europeer hyr hus eller bor. Med 3 vakter pa 3 grindar bor vi sakert fran alla loshundar utanfor. En resa pa tuktuk nertill stan ser man ungefar 30 hundar. Har fatt lara mig av pappa som forra aret forsokte jogga utanfor omradet och det slutade med att han fick hota hundarna som kom mot han med en pinne funnen vid vagkanten och att han vande om. Sa tankte inte forsoka. Daremot ska jag kanske slanga ut lite mat till dom fran tuktuken. Later som en bra plan. For mata djur maste jag fa gora.


Thailandarna verkar vilja gissa min alder, lagst hitills var av en bartender James som pappa och mamma larde kanna forra aret, hela 14 bast. 21 det trodde han inte men en Baileys fick jag anda. Nu har vi just atit Sushi ( men ni som kanner mig vet att jag inte ater det ) sa fick lite kyckling och fried rice istallet. Nu ska vi ner pa nong moon market nagonting som ar en marknad pa natten. Sa far se om man hittar nagot. Tror mest pa Ko Sahmet och marknad. Aker dit pa lordag. Glomde ta med overforingskabeln till cafeet sa far lagga upp bilder nasta tillfalle. Nu ska det atas banana pancakes och chocolate pancakes. MUMMA!


Fick ocksa svar fran ett jobb i Tyskland som jag sokt att jag var en favorit och far komma om 2 veckor. Trakigt att det krockade lite men far se om jag far komma direkt efter Thailand! Utanfor Hamburg aer det och ett rehabiliteringscentra for hastar som jag sa garna vill jobba pa. Sa aer jag sedan redo for skolan som kanske blir till hosten! Hast givetvis daer ocksa.


Lart mig lite thailandska men far styla senare naer mamma sitter bredvid som kan lite mer och vad det ocksa betyder! Kap on ka sager vi da!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar