söndag 29 juli 2012

Inte bara pasta och pizza minsann

En veckas semester denna sommar fick bli till Sardinien, 30/5-6/6. Min reskompis fick bli Sofia och det var en vecka vi hade sett fram emot länge.

Onsdag anlände vi sent på kvällen men vi tog oss ut och kollade in staden där vi hamnat, Alghero. Sofia var påläst och visste sedan innan att staden hade bevarat en gammal del av byn som passande nog fick heta "Old Town". Detta var ingenting som hon delade mig sig av utan det blev lite av en överraskning när vi såg allt i dagsljus dagen därpå. Och så fint det var! Stengator och restaurangen utmed vattnet, fast allt var placerat uppe på något som liknade en borg. Torsdagen spenderades på stranden utanför hotellet, Lido Beach. Stranden var helt okej, kallt i vattnet dock och det var också fullt med alger på stranden som inte städades upp. Lukten som blev av detta var mindre rolig. På kvällen bestämde vi oss för att börja bocka av våran givna lista med restauranger, Adreini fick bli den första. In går vi genom en stängd dörr och vi var inte riktigt säkra vars vi hamnat förrän de kom med menyn. Restaurangen liknade någons hem, så mysigt och fint. Andreini rekommenderas, lyx lyx men till ett bra pris. Blev bjudna på massa mat också från köket. Sofia introducerades här också för första gången till créme catalan, och jag tror hon blev kär direkt.

Fredag vandrade vi till Maria Pia Beach, en promenad som tog ungefär 30 min ( 10 min enligt uppgift ) men vi går ju i ett mer bekvämt tempo vi två :) Denna strand var mycket bättre men renare & vitare strand. Lunchen ordnade en äldre italiensk man i smutsiga kläder, med dasset 5 meter från köket men ner gick det. På kvällen åt vi pizza på en terass med utsikt över hamnen och gamla stan. Första glassen och pizzan för resan.

Lördagens strandhäng föll även denna dag på Maria Pia och middag på Angedras. Efter middagen gav vi oss ut på klubb Orange där vi tog en drink. Här gick jag även in i en glasdörr och hade blödningar runt knäet i princip resten av sommaren. Söndag var vi på Lido Beach igen med lyxiga solstolar, efter Sofias ständiga tjat om detta så gav jag med mig. Och lyxigt kändes det. Hittade ett tapas ställe som hette Mos, och Sofia fick smaka på Patata Tortilla, en av mina spanska favoriter!

Måndag morgon hade vi packat ryggsäcken med allt nödvändigt för en dagstur med moped till den kända stranden La Pelosa Beach i Stintino. En färd som skulle ta oss någon timme med några stopp. Det visade sig när vi står hos uthyraren att de ville ha en deposition på 10. 000 svenska kronor, vilket vi inte hade. Nedstämda efter allt peppande i två veckor för denna strand gick vi tillbaka till hotellet där vi kunde boka in oss på en busstur dit för 300 kr var. Givetvis gjorde vi det, för till stranden skulle vi.

Tisdag morgon gick bussen till La Pelosa Beach och Stintino, tog ungefär en timme. Vi fick 5 timmar där. Det är en av de vackraste platserna jag varit på. Nu har man betat av 3 stränder som finns på världens topp 10 lista: Elafonisi (Kreta), Porto Katsiki (Lefkas) och nu La Pelosa (Sardinien). På kvällen åt vi på Macchiavello. Hann beta av alla restauranger på en vecka. Onsdag var våran sista dag, vi var på Lido Beach. Spontanitet är en sak jag försöker mig på lite mer och mer, så jag beslöt mig för att gå till ett surfcenter (La Mariposa) där jag bokade en surflektion hos surfinstruktören Giampy. Två timmar senare stod jag på en bräda med en paddel i handen, Stand Up Paddle eller S.U.P som det kallas. En timmes lektion för 200 kr och en erfarenhet rikare. Rekommenderas! Kan nog göra en halv bock på en punkt på min bucketlist "Lära mig surfa".

En rolig resa med roligt sällskap.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar