fredag 2 mars 2012

En helg i Bangkok

Från Koh Samed åkte vi med speedboat till Ban Phe för att sedan ta oss med taxi till Ban Saen där vi stannade två nätter innan det var dags för Bangkok. I Ban Saen finns det inte så mycket att göra förutom att gå på Night Market som är under helgerna och äta god mat. Den bästa maten där är på Tawan, det är en man som äger det med sin familj, ser inte så mycket ut till att vara en 5stjärnig restaurang men det råkar kocken vara. Taxi till Bangkok tog vi under morgonen för att vara framme före lunch. Våran lunch käkade vi under våran shoppingtur i Paragon, Central World Plaza och Siam Center. Det största köpcentret är nog MBK, men det är mest småbutiker och flera tusen av dem. Jacob beställde in Chicken Joints i hopp om att det var något annat än just leder, men blev förvånansvärt överraskad när det visade sig vara just det. Under kvällen så åt vi på vårt hotell, Frasier Suites ( ett toppen hotell på Sathorn Road ). Sedan tog vi oss varsin drink på en av Bangkoks skybars, Vertigo. En liten dyrare slant för en drink men en häftig upplevelse! Mer rutinerade denna vända så tog vi på oss ordentligt med kläder med tanke på klädkoden.

Söndagen inledde vi i en kulturell anda, genom att ta oss till Grand Palace och Amulett Market. Väl där, efter en tur på marknaden som var utmed en väg på trottoaren och 40 grader varmt så kommer en thailändsk man fram till oss. På något sätt så hamnar vi i en tuk tuk som skulle kosta oss 60 baht ( 12 kr ) och ta oss till tre stationer. Efter första stationen, till ett litet tempel så tog vi oss till det som skulle vara ett mindre köpcenter för att svalka av oss lite. Vi möts av välkomstdrinkar och visas in i en mindre biograf som visar oss en film om safirer och rubiner. Vi förstår ganska snabbt att vi har blivit lurade. När vi kommer ut från biografen blir vi visade till en lokal med smycken. Jag, pappa och Jacob letar direkt efter utgången och hittar den. Mamma är fast en längre stund med säljare som försöker övertala henne att köpa allt möjligt. När alla tagit sig ut och in i vårt färdmedel igen så vill han köra oss till sin sponsor så han får några liter bensin gratis ( om vi går in där 5 minuter ). Vi kom undan med att betala honom det de skulle betalat honom och han tar oss tillbaka till Grand Palace. Alltså, det vi lärde oss var, hoppa inte på en tuktuk (definitivt inte om den bara ska kosta 60 baht) och avvik inte från grundplanen när ni står utanför den. Väl på plats igen utanför Grand Palace så fanns det inte ork att gå runt där, utan det fick bli en snabbtitt. Sedan åkte vi för att äta lunch på Siam Center, med hot pot som är så himla gott. Det fick bli lite mer shopping innan vi åkte till hotellet för att hämta våra väskor och bege oss mot flygplatsen. Det fick först bli ett stopp förbi Xman, en man som tidigare jobbat på Koh Samed och det hotell vi bott på tidigare. Han har sin familj där och jobbar på ett hotell, nära flygplatsen. Vi käkade middag där med honom och fick samtidigt träffa hans lilla son på 15 månader.

Vi var hemma igen måndag morgon i Luleå!

Bästa upplevelsen: Vattenskoter i Vong Duern, rundorna på Ao Phai
Bästa maten: Masaman Gai, Chicken Cashewnut och Panaeng Gai
Bästa stället: Koh Samed
Bästa drinken: Orgasm (kahlua, vodka, baileys och mjölk)
Bästa stranden: Candle Light Beach och stranden på Ao Wai
Bästa hunden: Solo på Viking
Det man saknat mest: En skön säng, platt kudde, Ludvig och katterna.

Det har varit en riktigt trevlig resa med familjen!