fredag 18 februari 2011

3 dagar i djungeln

Mycket har hant pa knapp tid. Och inget internet pa en veckas tid sa blir ett kort och ihoppackat inlagg. Fredag morgon for jag och mamma till templet i Koh Maak for att hamta den sjuka valpen vi sett tva dagar innan. Efter en timmes ovetalning av 4 munkar fick vi tillslut med oss den stackars valpen pa mopeden och sedan med speedboat tillbaka till Koh Chang. Vi var totalt 3 natter pa Koh Maak. Val pa Koh Chang motte vi upp med veterinaren jag haft kontakt med innan dar hon avgjorde att valpen led av ett dodligt virus som sprider sig pa oarna bland hundarna. Det satter sig tillslut pa nervsystemet ( vilket jag redan sag att det var fel pa ) och det fanns inget annat att gora an att ta bort valpen. Den kunde inte ga, skakade och den at fran backen. Vi valde att dopa den till Wansuuk som betyder fredag pa thai.

Lordag morgon kl 09.00 befann sig jag och mamma hos samma veterinar fran Amerika som har en Animal Foundation pa Koh Chang for volontararbete. Vi tankte nagra timmar den dagen hos henne men det slutade med att vi jobbade till sena kvallen och aven hela dagen darpa. Sondag skulle hon aka till Bangkok 2 dagar och i kris sa slutade det med att vi sov over pa kliniken och tog fullt ansvar for cirka 30 djur. Mandag morgon hjalpte vi vetassistenten A som ar thailandska med morgonrutinerna fram till lunch da vi akte med farja tillbaka till fastlandet och Bangsaen. Det var djur med allt fran uttorkning sa vi fick ge dropp, anemi sa vi fick ge dropp och lever, feber sa vi fick kyla ner dem med handdukar, virus sa att kattens mun torkat ut och var full i sar ( den dor alltsa av uttorkning tillslut ), amputerad hund Mrs Fun som fick sitt ben skoljt 4 ggr per dag med tanke pa infektionen hon fatt i stumpen. Ja det var verkligen allt mojligt. Efter dessa dagar fick jag mycket myggbett ( 4 i ansiktet hur det nu gar till ), en hastspark pa benet ( sag inte sa trevligt ut ), massa blamarken och aven klosmarken fran den amputerade hunden da den blev lite vild vid spolningen. Men kanslan den ar bra. Vi gjorde en javla bra insats vi tva med alla dessa djur och nu vill veterinaren att jag ska komma tillbaka i 3 manader for att praktisera veterinarmedicin med henne. Sa det kanns jatteroligt! Hon gor en otrolig insats och bara pa sponsrade pengar. Hon heter Lisa och hennes hemsida ar www.kohchanganimalproject.org

I mandags akte vi alltsa till Bangsaen efter att ha varit 3 veckor ute pa oarna. Pa sondag aker vi till Bangkok och ar dar en natt. Tisdag morgon befinner vi oss i Sverige igen! Och vad jag langtar efter Viktor, katterna, Elsa och Sofia! Blir kul att se alla igen. Just det, har precis klippt mig och fargat haret for 300 pix. Ett kap alltsa! Nu ar tiden slut, och far fortfarande inte upp mina bilder. Far prova i Bangkok annars ger jag upp och fixar det i Sverige.

1 kommentar:

  1. Vad spännande att läsa allt om er resa Ina!
    Har ju inte hunnit läsa så mycket sedan lillgossen kom men nu är jag ikapp igen!
    Längtar tills ni kommer hem, hade tänkt överraska er med att komma till Arlanda men vi blev väääldigt avrådda med tanke på att han är ovaccinerad och ni kommer från Thailand.. så det blir tyvärr inget av det. Men vi ses ju snart igen ändå.. :*

    Kärlek,
    moster ika

    SvaraRadera